پیرو انتشار مطلبی با عنوان «انجمن، مجمع عمومی است» به قلم «احسان رضوانی» در سایت انجمن؛ هیاتمدیره مطلبی را با عنوان «انجمن مهمانی نیست» به عنوان جوابیه منتشر کرده است در ادامه میخوانید.
انـجـمـن، مـهمـانی نـیـسـت
[ انجمن - مجمع ، مجلس / گروه افرادی که برای هدفی مشترک گرد هم جمع شوند. مثل: خیریه انجمنی از افراد نیکوکار برای کمک به افراد ناچیز و فقیر. انجمن اولیاء و مربیان متشکل از اولیاء دانش آموزان و مدرسه برای همکاری در جهت پیشرفت و حل مشکلات آموزشی و پرورشی دانش آموزان … فرهنگ فارسی معیین ].
میتوانیم بگوییم، انجمن را افراد تشکیل دهنده آن ایجاد میکنند، یا انجمن گردهمآیی آنهاست، یا جمع افراد است، یا ساخته و پرداخته شده مجمع همگانی یا عمومی آنست. که البته برای هدف مشترک اجتماعی گردهم آمدهاند. پس واضح است که انجمن مهمانی نیست، ولی تفاوتهای مهمی با انجمن دارد هرچند مهمانی نیز نوعی گردهمآیی است؛ یکی آنکه هدف نه چندان قطعی آن گذراندن وقت خوش در کنار یکدیگر است، افرادشرکت کننده در آن نیاز به داشتن یک هدف اجتماعی یا صنفی خاص برای شرکت در آنرا ندارند، و مهمتر آنکه میزبان دعوت کننده است و مهمان دعوت شونده و ملزم یا متعهد به انجام هیچ فعالیت یا وظیفهای نیست، جز آنکه خوش باشد. حال آنکه انجمن میزبان یا دعوت کنندهی ثابتی ندارد، حتی رئیس یا مدیر واحدی نیز ندارد، مدیریت انجمنهای به هرحال بر حسب تجربه و توصیههای جهانی مدیریت جمعی است و به انتخاب انجمن (یا همان مجمع عمومی) و همیشه متشکل از چند نفر است، آنهم برای مدتی محدود. علاوه بر این انجمن برای اطمینان بیشتر از درستی کار مدیریت جمعی خود بازرس یا بازرسانی نیز انتخاب میکند، تا در صورت لزوم از طریق آنها نکات پیشنهادی یا اصلاحی خود را با حضور اکثریت جمع انجمن به مدیریت اعلام کند. این هم تفاوت مهم دیگر انجمن با یک مهمانی است. به همین دلیل و از این جهت انجمن فقط انجمن است و با هر نام دیگری که آنرا بخوانیم، باز مترادف با همین معناست.
اهداف و وظایف مشترک انجمن یا این گردهمآیی عمومی ما در چند صفحهی نخست اساسنامه آمده است. جملات و موارد ذکر شده در این بخش همگی توسط عدهی قابل توجهی از طراحان حرفهای گرافیک نوشته شده است و مفهوم و محتوای آن برای جمع علاقهمند به تأسیس آن - بیست سال پیش نزدیک به صد نفر ـ بارها خوانده شده است تا موضوعی در زمان تأسیس از قلم نیفتد و تا حدودی پیش بینی امکان فعالیتهای آینده را نیز پیشبینی کرده باشد. بخشهای زیادی از این اساسنامه به صورت تیپ و نمونه از طرف وزارت محترم کار تعیین شده است، این بخشها با بسیاری از مجامع مشابه در جهان مشابه است و البته امکان ایجاد تغییرات در برخی موارد در اختیار انجمنها گذاشته شده است. ولی تعیین اهداف مشترک و وظایف همانطور که گفته شد طبیعی است که در اختیار انجمن قرار گرفته است.
اهداف مشترک که ما را گردهم آورده است، بر حسب آنچه در اساسنامه پیشبینی شده است، در نزدیک به چهار صفحه به تفصیل آمده است، که قرار است کار مشترک ما طی سالیان متمادی باشد. این وظایف و کارها میبایست در کارگروههای داوطلبانه و سپس به صورت کمیتههای فعال و کاری که مدتی کوتاه پس از تاسیس انجمن شکل گرفت انجام شود. سرلوحه این اهداف مشترک، حمایت همهجانبه از منافع و حقوق صنفی، و کلیه استانداردهای حرفهای طراحی گرافیک در ایران است، دو موضوع بنیادیترین بخش حقوق صنفی مارا تشکیل میدهد، اول ترویج و پایداری بر رفتار، مرام و اخلاق حرفهای در این شغل است، و دوم سعی در رعایت و نگهداری و اعتبار بخشیدن به تعرفهی قیمت خدمات طراحی گرافیک است که خود منجر به تعیین سطح دستمزدها قابل قبول برای این حرفه میشود. به همین دلیل به کلیه اعضای انجمن در بدو ورود این دو پیمان یعنی منشور حرفهای و تعرفه قیمتها جداگانه تقدیم میشود، تا آن را مطالعه و به عنوان پیمان اولیه در این انجمن رعایت کنند. دور از ذهن نیست که بگوییم پایه و ریشهی همپیمانی ما برای ایجاد انجمن وفاداری به این دو میثاق است، که در سالهای از طرف ما همانجمنیها که مجمع عمومی تشکیل دادهایم رو به ضعف گذاشته است. بهتر است دلایل آنرا همکاران با جدیت در انجمن جستجو کنند، و به شکلی مستدل و مستند ارائه نمایند تا به رفع این نقص اساسی به اتفاق بکوشیم.
برگردیم به موضوع مجمع عمومی یا همان انجمن که با آن شروع کردیم. به خواسته انجمن مدیران منتخب (هیئت مدیره) موظفند حداقل یکبار درسال هماهنگیهای لازم را برای جمع شدن انجمن (مجمع عمومی) به عمل آورد تا رایزنیها، گزارشات و سایر مطالب دیگر را به جمع ارائه کند. به یاد داشته باشیم که برگزاری هریک از این گردهمآیی شامل هزینههای قابل توجهی برای انجمن نیز میشود. موضوع نارساییها و یا به اصطلاح نابسامانیها انجمن از اینجا شروع میشود. … چگونه و چرا!؟
در صد شرکتکنندگان نسبت به تعداد اعضای روزافزون در گردهمآییها یا مجامع عمومی سالانه انجمن طی ده سال گذشته به صورت نسبی و آماری هرساله رو به کاهش گذاشته است. آیا این نشانه بیعلاقه شدن اعضای انجمن یا همان شرکتکنندگان مجمع عمومی به سرنوشت و آیندهی حرفه است، یا بیتفاوت شدن اعضا به خصوص اعضای جدید نسبت به آرزوها و هدفهای دیرینهی حرفهای و صنفی خود میباشد!؟ این سئوال برای هیئت مدیره انجمن که طبعاً خود نیز عضوی از اعضای مجمع عمومی یا همان انجمن هستند نیز مطرح است. ولی به نظر نمیرسد که بتوان علت را به همین سادگی توضیح داد. زیرا در سالیان یاد شده اتفاقات دیگری نیز در خارج از انجمن ما و همچنین در درون آن در زمینهی حرفهی طراحی گرافیک پیش آمده است. نگاه جامع به این جریانات در مجال مطلب حاضر نیست، و بهتر است همکاران، اعضای با تجربهتر و مشاوران انجمن آنها را مورد توجه و بررسی قرار دهند. باز هم در درون انجمن کارگروههای داوطلبانه اعضای نخستین انجمن که به صورت کمیتهها سازمانیافته شدند به تدریج از اعضای داوطلب خالی شدند، و به صورتی که به طور مؤثر کاری در آنها انجام نمیشد، درست بعد از این جریان بود که به نظر میرسید کمیتهها به نوعی تعطیل شدند. این به ظاهر تعطیل شدن کمیتهها نه توسط هیئت مدیره بلکه بر اثر سر باز زدن اعضا از مشارکت سازنده در کارهای به جا مانده به تدریج اتفاق افتاد. زیرا مدیریتهای مختلف انجمن طی سالهای مختلف همگی از خالی شدن و کم کار شدن کمیتهها گزارشهایی به مجمع عمومی ارائه کردهاند، ولی مجمع بر اثر این گلههای دوستان واکنش لازم از خود نشان نداده است. البته کارهای مؤثر و مفیدی در این سالیان در بسیاری از ابعاد در انجمن انجام شده است، ولی بیشتر این کارها توسط عدهای محدود و ثابت انجام میشده، و نیز میشود، که این دوستان انجمن برای انجام آنها از میزان قابل توجهی از کار و زندگی حرفهای و حتی شخصی خود چشمپوشی کردهاند. و در مقابل آنها پاداشی جز تحلیل نیروی شخصی خود از مجمع دریافت نکردهاند، و گاه سرزنشهای ناروایی نیز دریافت کردهاند، تا کار به جایی رسید که در برخی از دورهها مدیریت از کوشش برای نگهداری کمیتهها چشمپوشی کرد. مدیریت امروز انجمن از زمان شروع مأموریت سهسالهی خود اعلام کرد که خواهان احیای مؤثر کمیتههاست ولی همچنان همانطور که اعضا در پایگاه رسانهای انجمن ملاحظه میکنند، اعضا، انجمن، یا مجمع عمومی ما از مشارکت مؤثر، مستمر و پیوسته در کمیتهها سرباز میزند، و همچنین مشاهده میشود که هرچند کمیتههای متعددی برای انجام فقط بخشهای کوچکی از اهداف مشترک انجمن اعلام تشکیل مجدد کردهاند، ولی تعداد بسیار کمی در آنها حاضر شدهایم، و همچنان انجام بخش بزرگی از کارها بر عهدهی تعداد محدودی از اعضا از جمله اعضای هیئت مدیره است. چرا!؟
امروز مشکلات و پرسشهای سنگین و ریشهای زیادی درباره نه فقط شیوهی کارکرد انجمن به معنای کلی مجمع عمومی آن، بلکه دربارهی شرایط، روشها و رفتارهای حرفهای طراحی گرافیک به عنوان یک شغل و حرفه در خارج از انجمن پیش رو داریم، که نه فقط باید برای یافتن پاسخ درون انجمن را جستجویی عمیق کرد، بلکه علل دشواریهای روزافزون طراحی گرافیک به عنوان یک شغل و پیشهای خلاق و مفید برای جامعه در بیرون از انجمن نیز به طرزی اساسی نگریست. این بررسیها به عهده همه اعضای محترم مجمع عمومی است. در این شرایط بهتر است هم پیمانهای انجمن با مشارکت در کارهای به جای مانده در حد توان و با بررسیهای عمیق مشکلات و نه شبه نقدهای غیر سازنده علتهای این عارضهها را بیابند، تا انجمن خود را از نو نیرومندی سالیان نخست تشکیلاتی خود برسانیم.
هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران