ره آیشنبرگر



نوشین رستمی
nr@rangmagazine.com


اکنون بیش از ۲ سال از فعالیت بخش معرفی یک طراح میگذرد.
در این مدت تعدادی از طراحان بین المللی از این رهگذر به جامعه ی گرافیک معرفی شدند. به موازات این بخش در سالهای اخیر، و خصوصا پس از دو سالانه ی نهم گرافیک تهران و رویدادهای مرتبط به آن، عناوین نسبتا قابل ملاحظه ای  در زمینه ی گرافیک  بین المللی در داخل کشور انتشار یافت.
برآیند این فعالیت ها معرفی طیف نسبتا گسترده ای از طراحان به نام جهان را به دنبال داشت. در نتیجه بر آن شدم تا فصل جدیدی در این بخش تحت عنوان طراحان جوان جهان باز نمایم.
هدف فعالیت این بخش ارائه ی نمونه هایی از نسل حاضر گرافیک  دنیا و در صورت امکان به همراه مصاحبه ای کوتاه می باشد.
آگاهی طراحان ایرانی خصوصن نسل جوان از فعالیتهای هم نسلانشان در کشورهای دیگر و به روز شدن و شناخت ضعف ها و قوت های سیستم آموزشی گرافیک در ایران، نقش چنین سر فصلی را پر رنگ تر می کند.
طراحان معرفی شده در این بخش از نسلی تازه نفس بوده که به تازگی از فضای آکادمی جدا شده و فعالیت حرفه ای خویش را آغاز کردند. 




ره آیشنبرگر
"ره آیشنبرگر"1
به سال ۱۹۸۴ در  Buelach  سویس متولد شد.
وی در "زوریخ"2 تحصیلات پایه ای خود را در دانشگاه  هنر "زوریخ" در یک دوره ی یک ساله آغاز نمود.
در سال ۲۰۰۴
"آیشنبرگر"
برای ادامه ی تحصیل در رشتهٔ گرافیک به دانشگاه هنرهای کاربردی Lucerne عزیمت کرد. وی پس از گذراندن دوره های گرافیک و تایپوگرافی در آکدمی رویال هنر در  سویس در سال ۲۰۰۸ از دانشگاه Lucerne از رشته ی طراحی گرافیک فارق التحصیل شد.
"آیشنبرگر"
از سال ۲۰۰۵ به صورت مستقل در زمینه ها ی مختلف گرافیک مشغول به کار است. وی بیش از هرچیزی در حوزه ی تایپوگرافی کار می کند.
او با حروف  به مثابه ی ایمج و فرم برخورد می کند و از این رهگذر قابلییت بیان هر موضوعی را به تایپ در آثارش می دهد.
وی همچنین اخیرا موفق به دریافت جوایز "صد پوستر از بهترین پوستر های آلمان، اتریش و سوئیس و جایزه ی اول مسابقه ی پوستر شده است .
او از نوامبر سال جاری در استودیو یLars Müller به عنوان کار آموز مشغول به کار خواهد شد.

گفتگوی کوتاه با این هنرمند
از بین آثارت  کدام یک را موفقترین اثر میدانی؟
پوستری که به عنوان یکی از بهترین ۱۰۰ پوستر انتخاب شد.در واقع این پوستر را در کلاس "رالف اشرایفوگل" و "Yves Nussbaum" طراحی کردم. اسم این پوستر  "und du bisch duss" (به زبان آلمانی سویسی)  که به معنی "و تو اخراجی" می باشد.
این یک پیشنهاد پوستر برای نوزدهمین روز تئاتر با مضمون محرومیت های اجتماعی در مدرسه ی Lucerne بود.
عنوان پوستر قسمتی از یک شعر سویسی می باشد و طراحی آن  تلفیقی از حروف الفبای لاتین و تقلیدی از الفبای عربی است. فرمهای سیاه رنگ این پوستر تنها عنصری جذاب بر روی صفحه ی کاغذ نیستند بلکه شیوه ی تلفیقی از تایپوگرافی می باشند که من در پروسه ی کارم به آن دست یافتم. و این همان چیزی است که من نقطه ی موفقیت در این پوستر می دانم هرچند که این پروژه  تجربی است.

طراحان مورد علاقه ات چه کسانی هستند؟

اگر راستش را بخواهید من در گرافیک بتی ندارم. بیشتر به یک سری کارهای انفرادی علاقه دارم که به یک طراح واحد تعلق ندارند.
من به عنوان یک طراح معتقدم که هیچ وقت نباید چند پله عقب تر از طراحی دیگر، کار کرد بلکه می بایست  روشی انفرادی  و یا راهی موجود را پیدا کرد  و با نگاهی درست به آن، پیشرفت.

به عنوان یک طراح جوان آیا شرایط کار برایت در کشورت راحت است؟

بله کاملن. امکانات بسیار زیادی وجود دارد.
در واقع بستگی به خود آدم دارد که می خواهد دقیقا چه کار کند. مطمئنا در خیلی از کشورهای دیگر کار کردن اصلا به این آسانی نیست.
در سویس پایه ی بسیار خوب شغلی  به واسطه ی شبکه ها، سازمان ها و مکان های موجود برای تحصیل ارتباطات بصری وجود دارد.

چه مدیای را در گرافیک ترجیح میدهی؟

مدیاهای چاپی و تایپوگرفی رو ترجیح میدم .من سعی دارم آثاری خلق کنم که تنها بر روی کاغذ جذاب نباشد بلکه با مفهوم خود نیز ارتباطی محکم داشته باشد چه بسا این مساله مخاطب را مجبور می کند تا در مورد موضوع اثر تأمل کند.
من همیشه سعی دارم تا برای هر یک از پروژههایم راه حلی یابم که رابطه ای محکم با سفارش دهند، هدف آنها و موضوع داشته باشد.
جالب است که راههای زیادی برای طراحی موضوعات مختلف به وسیله ی تایپوگرافی وجود دارد. امکانات بی شماری در ترکیب فرمهای تایپ و مفهوم آن وجود دارد.
به نظر من ما در واقع می توانیم هر موضوعی را با تایپوگرافی، طراحی و بیان کنیم.
تایپ به راحتی میتواند تبدیل به فرم شود و بر عکس.

تا چه حد در مورد گرافیک ایران و طراح گرافیک های ایرانی اطلاع دارید؟

باید قبول کنم که چیز خیلی زیادی از طراحی گرافیک در ایران نمی دانم. البته تعدادی پوستر می شناسم به این علت که پوستر رسانه مورد علاقه ی من در گرافیک می باشد.
با مطالب ی  که در مورد ایران خوانده ام می تونم حدس بزنم که احتمالن گرافیک در ایران  دچار مسائلی است که طراحان با آن روبرو هستند و نسبتن فرآیند پیچیده ایست.
خیلی علاقه دارم که بدانم گرافیک در چه حد در ایران تاثیر گذر است و مرز آن تا کجاست.
اما می توانم بگویم که در سویس هیچ مسئله ای مطرح نیست و بیشتر تمرکز روی سفارش دهنده و کارهای فرهنگی است.

کارهای مورد علاقه ات خارج از کار و گرافیک  چیست؟

من  طبیعت، سفر، آشنایی با فرهنگ های متفاوت، موسیقی، آشپزی، خوردن و ورزش کردن را دوست دارم.






1-  Res Eichenberger
Zurich -2


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن